Juego / Game: The Mojon Twins, colección Pretujao, vol #8.
Based upon the backstory written by ewgf in the WOS forums.
Powered by La Churrera by The Mojon Twins and splib2 by Alvin Albrecht.
Uses aPPack decompressor by dwedit, adapted by Utopian & optimized by Metalbrain
Original Font Game created by Damien Guard.
Dedicated to William Tang.
La idea de este juego viene de un hilo del foro de World Of Spectrum donde se bromeaba sobre la existencia de versiones para Commodore 64 de juegos de Horace, considerado por muchos la “mascota” del ZX Spectrum. Inspirados por una historia ficticia que escribio ewgf sobre un posible juego sobre el tema, nos entraron ganas de hacer un churrera sencillo… Somo como excusa de dibujar algunos gráficos y distraernos de nuestros proyectos gordos prinpales. ¡Aquí está!
The idea behind this game comes from a thread in the World of Spectrum forums, where we were joking about the existence of Commodore 64 versions of Horace games, as Horace may be considered as some sort of “mascot” for the ZX Spectrum. Inspired by the backstory written by ewgf for a possible game about it, we felt like making a simple “Churrera” game, just an excuse to draw some graphics, and to have some rest from our big, ongoing projects for this year. Well, here it is!
Historia / Story
Historia más o menos adaptada de la original por ewgf [link]
Horacio, borracho y anhelando la fama y fortuna de los viejos tiempos cuando era una estrella de los videojuegos muy conocida, cedió al chantaje de ese viejo huevo podrido, Dizzy, y participa en varios juegos de Commodore 64 de bajo presupuesto – negocios sucios y oscuros… Pero necesitaba el dinero.
Trágicamente, no sólo no se solucionaron sus problemas, sino que los juegos fueron anunciados a bombo y platillo en la prensa amarilla. “Horacio se vende al enemigo”, decían los titulares. Ya nadie le podía mirar a la cara: ¡la que se consideraba “mascota” del ZX Spectrum participando en juegos de C64! Eso resultó ser un shock. Eran otros tiempos. Ahora vemos a Sonic en la Wii y nos da igual, pero entonces la mentalidad era distinta.
Se sintió tan miserable que ni siquiera esperó a que los maderos viniesen a arrestarle, así que fue a la comisaría más cercana y se entregó. La policía lo esposó y lo llevó a la Torre de Londres (provincia de Badajoz), comunicándole que sería decapitado al día siguiente.
“Bueno, al menos, cuando me muera, terminará mi sufrimiento”
“Ni de coña”, dijo una voz. Horacio miró alrededor suya, buscando a su interlocutor, hasta que descubrió al fantasma de Sabreman en una esquina de la habitación. Horacio retrocedió aterrorizado, mientras Sabreman continuaba su discurso: “Hay un rincón especial en el infierno de los videojuegos reservado para los vendidos, y es ahí adonde irás y permanecerás por toda la identidad entre horribles tormentos”. Hizo entonces una pausa y luego aulló “UUuuuuuuuuuuuh!” para dar más miedo.
“Yo… escaparé del infierno de los videojuegos”, contestó Horacio, envalentonado, “Escaparé de algún modo y entonces iré al cielo de los videojuegos”.
“No hay manera”, rió Sabreman de forma sádica, recreándose en el sufrimiento de Horacio de la misma forma que lo hizo mientras contemplaba a miles de niños gastando su dinero en ese conato de juego llamado “Sabre Wulf”. “Existen las mismas posibilidades de escapar del infierno de los videojuegos que de que Joefish mueva su culo perezoso y termine Buzzsaw”.
Entonces se lo pensó mejor. “En realidad, hay una forma en la que puedas ayudarte a tí, y a mí de camino. Si escapas de aquí, y encuentras y quemas las copias originales de tus juegos de C64 y las de otros juegos protagonizados por estrellas que se vendieron por sucio dinero, entonces no irás al infierno de los videojuegos cuando mueras”.
“Cojonudo”, dijo Horacio, y corrió hacia la puerta. Intentó abrirla, pero estaba cerrada con llave, como es lógico en una prisión. Entonces Sabreman le dijo “Mira, te abro la puerta si me prometes que también buscarás los originales de mis dos juegos para C64, Sabre Wulf y Underwurlde, para que me pueda librar del infierno de los videojuegos”.
“¡Trato hecho!”, aceptó Horacio. Entonces la puerta desapareció y Horacio salió de la pantalla (sin scroll, joder, que es un juego de Spectrum), saliendo al pasillo. ¡Comienza la misión para salvar tu alma! (Y la de Sabreman, de camino).
Somewhat adapted from the original by ewgf [link]
Horace, whilst drunk and pining for the fame and the wealth of the old days back when he was a well known computer game star, gives in to the evil councils of that rotten old egg, Dizzy, and stars in some games on the Commodore 64 – a really obscure business. He really needed the money.
Tragically, not only did the C64 games not lead to a revival of Horace’s Spectrum career but the C64 games, which he’d hope so desperately would be unnoticed by all, were announced to all and sundry in the gutter press! “Horace sells out in C64 shocker” went the headlines, to Horace’s utter dismay. Suddenly, no one in the street would look at him. The ZX Spectrum so-called mascot starring in C64 games! That’s a shock! He felt like Katie Price, only without the placky tits, but with a brain.
He was so miserable that he didn’t even wait for the coppers to come and arrest him, instead going to the nearest nick by choice and giving himself in. The police handcuffed him and put him in the Tower of London, telling him that the next day he’d be beheaded.
“Oh well, at least when I’m dead my suffering will be over”.
“It bloody won’t be”, said a voice, and Horace whirled around to see the ghost of Sabre Man standing in the corner of the room. Horace jumped back in terror, and Sabre Man continued “There’s a special corner of gaming Hell reserved for sellouts, and that’s where you’re heading, and you’ll spend gaming eternity”. He paused then added “whooo-ooooooooooooo” to bring home just how scary Horace’s post death future was going to be.
“I-I’ll escape from gaming Hell”, said Horace, “that’s what I’ll do. I will escape and then I’ll get to gaming Heaven somehow”.
“No chance”, laughed Sabre Man, taking the same sadistic delight in Horace’s plight as he had when he’d witnessed thousands of kids spending their hard earned pocket money on that crappy excuse for a game Sabre Wulf, “There’s about as much chance of someone escaping from gaming Hell as there is of Joefish getting his lazy bottom in gear and finishing Buzzsaw.”
“Actually, there is a way to help both of us. If you escape from here, and burn the master copies of your C64 games, and the master copies of other sell-out games, then you won’t go to gaming Hell”.
“Fecking wow!”, cried Horace in delight, and he jumped up and ran to the door. He tried to open it, but it was locked, being a prison cell and all. “I’ll agree to open the door if you agree to find and burn the master copies of my two C64 games, Sabre Wulf and Underwurlde so that I’ll be freed from gaming Hell too”.
“Fair enough”, nodded Horace, and the door disappeared and Horace exited the screen (no scrolling here, it’s a Speccy game!) and emerged into the corridor. Jumping over the first fatally deep gap between the floating platforms (if they had those in real prisons then they wouldn’t be over populated!) Horace began his mission…
El Juego / The Game
El juego es muy sencillo: correr y saltar, buscar llaves para abrir el paso a habitaciones inaccesibles, y recoger todas las cintas originales (10 en total) desperdigadas por la torre.
En muchas pantallas, para poder avanzar, deberás empujar unos bloques especiales (verdes y a cuadros) y colocarlos en los sitios adecuados para poder llegar a plataformas más altas.
Si te quedas atrapado, y gracias a la magia de la informática, puedes pulsar R para que todo vuelva a al sitio que tenía en el momento de entrar en la pantalla (incluido tú).
The game is simple: jump and run, find keys to fit in keyholes and open your path to unaccesible areas, and get all the master tapes (10 in total) spread accross the whole tower.
In many screens, in order to be able to advance, you’ll have to push special blocks (checkered and green) to move them to most adecuate places so you can jump on them and reach higher platforms you wouldn’t otherwise reach.
If you get trapped, thanks to the miracles of modern science, you can press R so everything gets back to its original place (you included).
Manejo/Controls:
Puedes seleccionar entre teclado, joystick Kempston, o joystick Sinclair pulsando 1, 2, o 3 en la pantalla de título. Los controles son los siguientes:
O / joystick a la izquierda: Correr a la izquierda.
P / joystick a la derecha: Correr a la derecha.
SPACE / botón del joystick: Saltar.
R: Reiniciar la pantalla actual.
You can select keyboard, kempston or sinclair joystick pressing 1, 2 or 3 in the title screen. Controls are as following:
O / joystick left: run left.
P / joystick right: run right.
SPACE / joystick fire: jump.
R: Reset current screen.
FX En una tarde / FX just one afternoon
Sí, la Churrera funciona. ¡En sólo una tarde de trabajo, un nuevo juego completo!
Yeah, the Churrera works. Just one afternoon and another game is released!
I completely agree with your comtenms on education. I’ve been teaching for nine years at a public school. I have a telling example to add. Last year our administration gathered us together and showed us this wonderful presentation that discussed how important critical thinking is for students. It lasted for about fifteen minutes. After the show I remember feeling empowered and inspired. I wanted to get back to my room and begin rewriting my lesson plans. I looked around at my colleagues and noticed that they too were smiling. Unfortunately this didn’t last long. The first sentence out of our administrators mouth was Okay, that was a nice video, but we really need to talk about the OGTs. Our test scores fell last year. He frowned at us and then continued, This year we expect you to incorporate the OGT website into your instruction. We should alter our curriculum and write questions as they will be written on the test. He went on for another twenty minutes or so, but I stopped listening. I don’t know how to fix public education. Sometimes I think it’s broken on purpose. As a fun note, next year a new teacher evaluation system will begin in Ohio. If our students do not measure up to the governmental measure for memorized mumbo-jumbo, our salaries can be cut and our jobs will be at risk. So much for reform! Teachers who give difficult multiple choice quizzes that test nothing other than reading ability, are rewarded. Not that you would, but if you happen to bring up this issue, please do not mention my name. My school board would be less than happy with my comtenms.